Den stora kristna bloggkatalogen på nätet

Information om Exegetisk Teologi

Bloggen lades upp den 12 april 2010 av Stefan Green.

 Exegetisk Teologi - http://exegetiskteologi.wordpress.com

Besöka direkt? Ja, ta mig till Exegetisk Teologi nu! Där kan du läsa mer och kontakta bloggaren vid behov!

Beskrivning

Jag heter Stefan Green och ansvarar för denna blogg. Den här bloggen spegla mitt intresse för teologisk exegetik, det vill säga texttolkning av Bibeln. Teologisk exegetik omfattar väldigt mycket, så du kommer också att se inlägg om arkeologi och historia som relaterar direkt eller indirekt till Bibeln. Sedan dyker det upp lite humor då och då.

Inriktning: Bibel & teologi
Tracker visningar: 21060
Klick ut: 87
Klick in: 119

Känner du någon som vill ta körkort?

Körkortsfrågor

Senaste inläggen från bloggen

Om stearin – en bok av Hanna Green

Postad lördagen den 7 oktober 2023 10:31
Hanna var en pysselmänniska och älskade att vara kreativ med sina händer. När hon fick besked om bröstcancer 2012 och tuffa behandlingar inleddes behövde hon göra något under sina sjukskrivningsperioder, när hon orkade. Stearin blev det hon började experimentera med hemma i köket och småningom föddes idén om en bok. Förlag vara intre [...]


Den kristna gemenskapen

Postad onsdagen den 27 april 2022 11:02
Vad var det som fick mig att intresserar mig för den kristna tron och sedan bli aktivt kristen in nästa steg? Frågan är komplicerad att svara på, men en mycket viktig faktor i min livsvandring fram tills nu var den gemenskap jag fann i kyrkan. Under sorgetiden, snart två år nu, är det bland annat … Fortsätt läsa →


Nästa vecka, stilla veckan

Postad söndagen den 10 april 2022 17:50
Texten uppdaterad 220411 Det har nu snart gått två år sedan Hanna Green lämnade jordelivet och oss som familj. Naturligtvis saknas hon varje dag, men ändå rullar livet vidare… obarmhärtigt ibland kan man tycka. När nu stilla veckan börjar imorgon blir jag påmind om att även om det snart är långfredag så väntar också påskaftons [...]


Min resa mot disputation

Postad söndagen den 27 september 2020 13:30
Uppdaterad 27/9 21;25 Det fanns en dröm hos en ung Stefan Green att någon gång doktorera i sitt ämne, när han studerade teologi vid ett Bible College i USA – närmare bestämt i Seattle mellan 1982–1986. Då fanns inte en tanke på att det skulle ske vid Åbo Akademi, utan snarare vid något dyrt amerikanskt … Fortsätt läsa →


”Toward Apocalypticism”

Postad fredagen den 28 augusti 2020 23:16
This is my dissertation, which I will defend on September 11th. It can now be downloaded at https://www.doria.fi/handle/10024/177862. I am working on an errata that will supplement my thesis. Min avhandling, som jag försvarar den 11 september, finns nu tillgänglig som digital version här för nedladdning. Avhandlingens titel är Toward Apocalypt [...]


Vad Gud gör på bergstoppar (4)

Postad lördagen den 11 juli 2020 09:03
Det finns en rad berg omnämnda i Bibeln som spelar viktiga roller i de bibliska berättelserna. Jag skall i mina kommande inlägg begränsa mig till att besöka fyra sådana berg som vi färdas till genom att vandra på de bibliska berättelsernas vägar. För att det skall vara möjligt måste vi snabbvandra genom texterna, för om … Fortsätt [...]


Vad Gud gör på bergstoppar (3)

Postad onsdagen den 1 juli 2020 13:47
I Bibeln leder Gud människor till berg, särskilt sitt eget folk, eftersom Gud håller till där. En gudomlig boning liknas således funktionellt med ett berg, men innan jag utvecklar det mer måste jag konstatera att Skriften också betonar att Guds tron är i himlen. I Jes 66:1 säger Herren: Himlen är min tron och jorden … Fortsätt läsa [...]


Till minne av Hanna Green, 1972–2020

Postad måndagen den 1 juni 2020 23:20
Inlägget uppdaterad 2/6-20 Tidningen Dagen lät publicera följande minnesord den 20 maj 2020 om min hustru Hanna Green, författad av Janne Kankkonen och Sten-Gunnar Hedin: Att teckna en bild av Hanna Green, född Danielson, borde vara enkelt, hennes personlighet var hel. Fullständig! Och ändå är det svårt. För hur beskriver man en människ [...]


Vad Gud gör på bergstoppar (2)

Postad tisdagen den 28 april 2020 10:46
På Bibelns tid vandrade människor i huvudsak på vägar, oftast handelsleder, som inte alltid var lättframkomliga. Arkeologiska utgrävningar och undersökningar har visat hur tufft det kunde vara att transportera sig från en plats till annan. Även i Gamla Testamentet (GT) anspelar flera texter på faror längs vägar (ex Dom 9:25; 1 Kung 13:2 [...]


Vad Gud gör på bergstoppar (1)

Postad onsdagen den 22 april 2020 13:05
I mitt förra inlägg om ”Vad Gud är” sa jag att Gud är vad han gör. Många av gudsnamnen i Bibeln har just den funktionen. Med det sagt är jag också medveten om att en del saker Gud uppmanar till eller gör (särskilt i Gamla Testamentet) är svåra att förstå, speciellt de handlingar och händelser … Fortsätt läsa →


Vad är Gud?

Postad tisdagen den 21 april 2020 11:30
Ett funktionellt sätt att läsa Bibeln kan delvis svara på den frågan (ett ämne som nu diskuteras på tidningen Dagens debattsidor. Det sätt på vilket vi uppfattar och beskriver verkligheten berättar vilken världsbild vi är influerad av. Bland annat har västvärlden både den antika grekisk-romerska kulturen och judendomen som sin kulture [...]


Ps 118 – en psalm för stilla veckan

Postad fredagen den 10 april 2020 08:59
Under den judiska påskmåltiden har hallelpsalmer en viktig roll (Pss 115–118, 136). Dessa psalmer från Gamla Testament är så pass betydelsefulla att de faktisk nämns i samband med Jesu sista måltid med sina lärjungar i det övre rummet – den händelse vi minns genom att fira getsemanestund på Skärtorsdagen. Men innan jag kommer in på [...]




För bloggaren...

Du som har denna blogg kan enkelt vara med i topplistan för kristna bloggar som finns här på KristnaBloggar.com. Du behöver lägga in en liten tracker knapp på din blogg. Din placering räknas utifrån hur populär din blogg är samt hur många klick till och från katalogen din blogg får. Varje vecka startas topplistan om så alla får en chans att va med i toppen. Infoga någon av knapparna nedan på din blogg så dina besökare ser knappen.

Format: 80x15 pixlar

Exempel:


Format: 88x31 pixlar

Exempel:


Format: 88x31x2 pixlar

Exempel:


Format: 88x31x3 pixlar

Exempel:


Format: 120x60 pixlar

Exempel:


Format: 120x60x2 pixlar

Exempel:


Format: 125x125 pixlar

Exempel:


Format: 160x90 pixlar

Exempel:


Format: 180x60 pixlar

Exempel:


OBS: Du måste använda HTML koden ovan, länka inte till exempel bilden eller till kristnabloggar.com endast, då räknas inte trafiken.